Ma ötvenegy éve szűnt meg a villamosközlekedés a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon

2023. december 31. 12:59

Nem tudni, mikor kerülhet a kérdés újból napirendre.

2023. december 31. 12:59
Vitézy Dávid
Vitézy Dávid
Facebook

„Ma ötvenegy éve, 1972 utolsó napján szűnt meg a villamosközlekedés a Rákóczi úton és az Erzsébet hídon. Ekkoriban a Rákóczi útnak az országos közúti közlekedésben szántak jelentősebb szerepet, a forgalom kelet-nyugati országtengelyének szánták, ahol az autók gyorsan átsuhannak. A hetvenes években az egész budapesti közlekedésben elsődleges cél volt, hogy minél több teret adjanak a gépkocsiknak, eleve ezért épült a korábbinál szélesebb Erzsébet híd, és ezért kezdődött meg a Rákóczi úti házak árkádosítása, hogy legyen elég hely a kétszer három sáv mellett a járdáknak. Az is a tervekben volt, hogy az Astoriánál felüljárón vezetik át a Rákóczi utat, míg a Blaha Lujza téren a Nagykörutat aluljáróba vagy felüljáróra terelik - ezeknek a makettjeit be is mutattuk a Közlekedési Múzeum időszaki kiállításán tavaly.

Ebbe a városi gyorsforgalmiút-koncepcióba nem fért bele a villamos, a kelet-nyugati metró felett csak a buszokkal számoltak már, ahogy ez máig megmaradt és ismert. 

Az elmúlt évtizedben többször napirendre került a Rákóczi úti villamos helyreállításának ügye, a BKK-ban 2012-ben tanulmányterveket is készítettünk, de valójában a szakasz csak akkor építhető vissza utasforgalmi és hálózati szempontból értelmesen, ha Pesten a Népszínház utcai vonal bekötésén túl Újpalotáig kiépül, Budán pedig a korábbi dél-budai irány helyett (hisz van négyes metró) inkább az északi (Óbuda, Fonódó irány, gyakorlatilag a 9-es busz helyett) és a hegyvidéki, bel-budai, akár hűvösvölgyi irány felé folytatódna. Ez azért így összességében sok tízmilliárd forintos beruházás - akkor ezért végül arra jutottunk, hogy első körben a Rákóczi út teljes közterületi rendezése és a buszok középre helyezése lehet reális, már olyan kiépítéssel, amibe aztán később, visszaépítése esetén a villamos is illeszkedhet. Sajnos ismert, máig erre az első ütemű beavatkozásra sem került sor, a Blaha Lujza tér felújítása és az új Kazinczy utcai zebra valósult meg az akkori terveinkből idén - előbbi is úgy, hogy a Népszínház utcai villamos kivezetését lényegében figyelmen kívül hagyták a megvalósult végleges tervek. 

Nem tudni, mikor kerülhet a kérdés újból napirendre, de a Thököly út - Újpalota tengely ma igen zsúfolt, dugóban gyakran elakadó és meglehetősen alacsony színvonalú buszos kiszolgálásának fejlesztési irányától (egy rendesen kiépített busz-troli korridor, villamos vagy metró) függ valójában leginkább, lehet-e újra villamos a Rákóczi úton. Erről pedig egyelőre komoly döntés nem született, mind a metró, mind a villamos kiépítésének tervét törölték az elmúlt másfél évtizedben, jelenleg folyamatban semmilyen tervezés vagy beruházás nincs.”

Nyitókép illusztráció. Fotó: MTVA/Róka László

 

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 40 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
lbs0420
2024. január 12. 00:23
A villamosközlekedés újraindításának van egy akadálya -amelyről sem Vitézy Dávid,sem a cikk nem tett említést. Ez pedig az Erzsébet híd!Ugyanis a villamosközlekedés újraindítása az Erzsébet hídon több problémát is felvet! Az egyik az,hogy a jelenlegi villamosszerelvények tömege jóval nagyobb azoknál a közúti villamos kocsiknál és szerelvényeknél, amelyek egykor a hídon közlekedtek! Ez úgy sztatikus és dinamikus erőkben jelentős többlet terhelést okozna, ezért a híd terhelhetőségét újra kell számolni! A másik probléma,maga a hidat tartó kábelkötegek állapota! A hídat 1964.november 21.-én adták át a közforgalomnak - azóta eltelt közel 60 év! A főtartó kábelkötegek korróziós állapotáról közelítő pontosságú adatok vannak, mivel jelenleg nemlétezik olyan eljárás a gyakorlatban, amellyel a fő tartókábelt alkotó kábelköteg belsejét egzaktul vizsgálni lehetne a kábelek teljes hosszában! Ezért a korszerű kábel hidak tartókábeleinek elrendezése a Megyeri hídhoz hasonló.
Chekke-Faint
2024. január 01. 18:43
Vitézy néha túllihegi Kari Gelit is.
Reszelő Aladár
2024. január 01. 07:42
Karó Geri pedig az újabb ciklusában se tenne hozzá semmit a városhoz, hiszen a szavazóinak annyi bővel elég, hogy a Fidesz Budapest ellenes. Ne feledjük, hogy Gelgely Demszky Gábor legjobb tanítványa!
states-2
2023. december 31. 23:47
Karógeri szellemi elődei, a kommunisták példát mutattak rombolásban, maradandó károsodást okoztak a város közlekedésében, ahogy most Karógeri. A legnagyobb állatságuk az a Bajcsy-Zsilinszky úti villamosközlekedés megszüntetése volt. Azóta sem jár semmi a Bajcsyn helyette.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!